lørdag 31. oktober 2009

Hvordan hjelpe elevene til å bruke kilder på riktig måte mens de jobber

Skolebiblioteket ved Sandefjord vgs har jobbet systematisk med opplæring av kildebruk blant elevene. På en konferanse brukte leder av biblioteket, Grete Fjelldalen, et spennede bilde på den opplæringen vi bibliotekarer tradisjonelt har brukt mest: ballkongundervisning! Vi kommer inn med et kurs tidlig i skoleåret og helt løsrevet faglige oppgaver prater vi i vei om kilder, kildekritikk og kildelister. Så smiler vi, vinker og går. Og ønsker alle velkommen til biblioteket selvsagt. Det virker dårlig, på Sandefjord intervjuet de en tidligere elev, og han husket slett ikke at han hadde lært noe om kilder av biblioteket, men han skulle ønske at han hadde gjort det.

Våre utfordringer: Elevene trenger veiledning og opplæring akkurat i det øyeblikket de sitter og skriver. Bibliotekets veiledning må dermed være tilgjengelig for elevene døgnet rundt (det er veldig ofte kl 22.00 - 02.00 at oppgaver løses :)), elevene må kjenne til ressursene og ha en klar oppfatning av at dette er viktig.

Gjennom arbeidet med wiki ute i klassene tror vi at vi kan finne noen måter å møte utfordringen på. Tett innpå oppstarten av wikien har biblioteket et lite kurs i hvordan elevene holder styr på hvilke opplysninger de skal ha med om kildene sine. Og vi jobber sammen med elevene om hvordan stoffet kan bearbeides sånn at det blir deres eget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar